Verdieptegovernance logo
Fahimeh Nafezarefi Koninklijke Kuijpers

Verdiepte governance bij technologisch verduurzamer Koninklijke Kuijpers

21 oktober 2024
  • Boardroom
  • Duurzaamheid
Lange termijn denken en Innovatie

In haar rol van algemeen directeur van familiebedrijf Kuijpers, maar ook als mens staat Aukje Kuypers volledig achter het gedachtegoed van het ‘Verdiepte governance’-project. Ze gelooft in het aansturen van organisaties voor de lange termijn en is ervan overtuigd dat dit nodig is om een transitie in de samenleving te bewerkstelligen. Aukje Kuypers: “Door doelen te stellen en daar geen compromissen in te maken, kom je verder.”

 

Omdat ze benieuwd was hoe anderen het deden, neemt ze samen met haar commissaris Marianne Smits deel aan het ‘Verdiepte governance’ project dat door de Goldschmeding Foundation wordt ondersteund. Eerder deden ze ook al mee aan het project ‘Ongemak in de boardroom’. Ze geeft aan dat het in contact komen met bestuurders en commissarissen in andere levensfases en bij andersoortige organisaties voor waardevolle nieuwe perspectieven en inzichten zorgt.

 

Leren van anderen: inspiratie en praktische inzichten

Het deelnemen aan het eerdere ‘Ongemak in de Boardroom’-project en het huidige ‘Verdiepte governance’-project heeft Aukje praktische inzichten en inspiratie gebracht. Een voorbeeld hiervan is hoe een deelnemer van een telecombedrijf (Fairphone) niet alleen keek naar de eigen organisatie, maar zich ook tot doel stelde de hele keten te beïnvloeden. Zelfs tot aan de plek waar grondstoffen werden gewonnen. Dit holistische denken inspireerde Aukje om ook zelf breder te gaan kijken. Aukje Kuypers: “Het denken in de hele keten maakt je wereld groter. Het betekent dat we niet alleen de organisaties moeten begrijpen bij wie we onze ketels installeren, maar dat we ons ook meer moeten verdiepen in onze leveranciers zodat  je inzicht krijgt uit welk land de grondstoffen afkomstig zijn.”

 

Een ander, heel praktisch, leerpunt kwam van Ahold, die in elk projectplan standaard opneemt hoe het project bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelen. Bij Kuijpers evalueren ze dat nu op drie vlakken: mens, markt en rendement. Duurzaamheid is een logische toevoeging.

 

Tenslotte zorgden ook de geboden theoretische achtergronden voor een ander perspectief. Bijvoorbeeld door het stellen van de ethische vraag: waar zou je over 100 jaar niet zo trots op zijn? En wat doe je met die wetenschap daar nu mee?

 

Vertragen leidt tot betere resultaten

Een belangrijk resultaat van de deelname aan het ‘Verdiepte governance’-project is de verandering in de besluitvorming binnen het bedrijf. Waar voorheen de directie daadkrachtig vaak in een keer beslissingen nam, is er nu bewust gekozen voor vertraging van het proces. Het besluitvormingsproces is opgedeeld in drie fases: informeren, bediscussiëren en het bespreken van meerdere richtingen, en tenslotte beslissen. Deze vertraging zorgt ervoor dat keuzes meer bewust en weloverwogen worden gemaakt. Het bewandelen van bepaalde wegen wordt zo bewust uitgesloten. Daarnaast zorgt het voor verbreding van het draagvlak. Aukje Kuypers geeft aan dat er vaak ook geen sprake van echte vertraging is, omdat het voorkomt dat zaken achteraf teruggedraaid moeten worden. Daarnaast voorkomt het onrust.

“Verdiepte governance is vertragen en de tijd nemen elkaar te begrijpen. Meer uitleggen wat je aan het doen bent en zo begripsverwarring voorkomen.”

Aukje Kuypers

Maar wat als beslissingen moeten worden genomen waarvan de uitkomst onbekend is? Aukje Kuypers: “Dit vraagt dan om geloof en vertrouwen. Daar moet je het als directie en commissarissen dan goed met elkaar over hebben.”

 

Ingebedde duurzaamheid en circulariteit als nieuwe standaard

Kuijpers, een bedrijf dat technische installaties ontwerpt, bouwt, onderhoudt en exploiteert, heeft lange termijn doelen en het sociale aspect van goed voor mensen zorgen diep in haar DNA verankerd. Als familiebedrijf dat al 100 jaar bestaat, ligt de focus op het ontwikkelen van mensen en het continueren van waarde voor de toekomst. De intrinsieke motivatie om duurzame oplossingen te bieden was bijvoorbeeld al ver voor het klimaatakkoord van Parijs in 2015 aanwezig. Het bedrijf bood toen al standaard een additionele groene offerte aan bij elke aanvraag, met daarin duurzame oplossingen. Soms gingen klanten daarvoor, maar vaak genoeg ook niet, omdat de kosten hoger waren. Inmiddels is het besef dat duurzame keuzes noodzakelijk zijn, wijdverspreid en zijn de groene opties steeds vaker de standaard.

 

Nog steeds hanteert Kuijpers een proactieve benadering van duurzaamheid en innovatie. Waar ze eerder gemakkelijker van de ene installatie naar de volgende gingen, maken ze nu de stap naar circulair denken en gaat het om het verder innoveren van processen en producten om een duurzame impact te realiseren. Zo zoekt het bedrijf actief naar manieren om met kleinere, meer duurzame, installaties hetzelfde effect te bereiken door onder andere het begrenzen van ‘overdimensionering’. Daarnaast is het streven naar het bieden van een gezonde werkomgeving verlegd naar het bieden van een vitale omgeving. Het bedrijf richt zich daardoor niet meer alleen op de techniek, maar neemt steeds vaker ook bouwkundige, biologische en natuurlijke aspecten mee.

 

“We leven in een turbulente wereld. We gaan van lineair naar circulair denken. Dat is next level. Voorheen deed je waar je goed in was, maar inmiddels is er het besef dat we deel uitmaken van een hele keten”,  aldus Aukje.

 

Bij de schilder thuis

Het gezegde dat bij de schilder thuis het huis niet perfect in de verf staat, is niet van toepassing op Kuijpers. Het bieden van een vitale werkomgeving voor de eigen medewerkers staat hoog op de agenda. Met inspiratie uit de natuur is er nu een kantoorpand (samengevoegd van twee gebouwen tot één gebouw) onder de vlag van ‘Gebouw vol energie’. Alle kennis van techniek, verduurzaming en integraliteit zijn gebundeld om die in eigen huis toe te passen. “Door de natuur te laten helpen met bijvoorbeeld het opwarmen en het koelen van het pand kan er met minder techniek een comfortabel klimaat worden gerealiseerd.”

 

Het bieden van een vitalere werkomgeving gaat echter verder dan de fysieke werkomgeving. Het gaat ook over het betrekken van medewerkers bij de lange termijn plannen. Aukje: “We zijn heel erg een mensgedreven organisatie, van mensen voor mensen.” Het bedrijf herijkt elke 5 – 6 jaar haar strategie en belangrijke vragen daarbij zijn: Waar zijn we mee bezig? Bereiken we hiermee onze doelen? Wat is de betekenis van onze strategie voor de markt? Aukje Kuypers: “Bij dit proces betrekken we ook onze mensen. We delen waar we naartoe gaan als bedrijf en bieden ruimte voor eigen ideeën. Dit heeft in de afgelopen dertig jaar zelfs tweemaal geleid tot een overname, doordat een van onze montagemensen bij het eten van een boterham in de bouwkeet in gesprek kwam met iemand van het andere bedrijf. Iedereen heeft dus de mogelijkheid om het bedrijf te ontwikkelen. We bedenken en realiseren het samen.”

 

Ontwikkeling van medewerkers

Het opleiden van medewerkers is altijd een speerpunt geweest binnen Kuijpers, maar in de huidige tijd is er een duidelijke verschuiving merkbaar. Vanwege de focus op circulariteit wordt er bij een klant inmiddels veel breder gekeken. Hierdoor is een focus op technische vaardigheden niet langer voldoende, er is behoefte ontstaan aan bredere competenties zoals leiderschap en zelfstandigheid. Daarnaast zijn innovatie en sociale vaardigheden belangrijker geworden. Dit vraagt om een andere manier van opleiden, maar ook om het aantrekken van medewerkers met een ander profiel.

 

Tenslotte benadrukt Aukje dat het ‘Verdiepte Governance’-project en het eerdere project ‘Ongemak in de Boardroom’ haar en haar team hebben geïnspireerd om met een frisse blik naar hun bedrijfsvoering te kijken. De nadruk ligt op lange termijn denken, continu leren van anderen, en het inbedden van duurzaamheid en circulariteit in alle aspecten van het bedrijf. Door deze waarden centraal te stellen, blijft Kuijpers zich ontwikkelen als een mensgedreven organisatie die bijdraagt aan een betere en duurzamere wereld voor toekomstige generaties.

 

Aukje Kuypers

Aukje Kuypers is algemeen directeur van technisch dienstverlener Kuijpers. Ze is inmiddels de vierde generatie die het familiebedrijf leidt. Kuijpers heeft ruim 1400 medewerkers en ontwerpt, bouwt, onderhoudt en exploiteert technische installaties in gebouwen en industrie. Onder leiding van Aukje koos het bedrijf zeer consequent voor een scherpere focus op energieneutraal en gezond bouwen en installeren. Kuijpers werkt aan het doorgeven van een betere wereld aan de volgende generatie.